Rechtsorde over Search [incl. video]

Gepost om 09:01 door Mitchell 15 Berichten Deel:  

In dit interview vertellen de experts van Rechtsorde over het gebruik van search in een juridische zoekmachine. De experts zijn Wanda Bolte (user centered design engineer), Kimberly Huizing (Back-end developer Search), Kees van Noortwijk (Consultant IT & Recht), Karin Vermooten (Metadataspecialist/Taxonoom) en Roel Duijf (Productowner RO2).

Bekijk hier de video of lees het interview met de experts:

Hoe maak jij de zoekresultaten van onze gebruikers beter?

[Kimberly] Ik werk als developer aan search en aan data dus aan de manier waarop we de data opslaan structureren en hoe we de
zoekmachine bevragen en voor een heel groot stuk is dat ook data

[Roel] Ik probeer vooral het hele team dat aan het zoeken werkt te helpen om inzicht te verkrijgen in het zoekgedrag van onze gebruiker, maar ook hun grote frustraties en ergernissen, zodat we daar ook kunnen verbeteren.

[Karin] Rechtsorde is een content integrator van heel veel kanten komt er informatie naar ons toe en daar moet je allemaal proberen op dezelfde manier structuur aan te geven.

[Wanda] Ik denk door heel goed te luisteren en te kijken naar wat gebruikers doen als ze naar dingen zoeken.. Zo ontdekte we bijvoorbeeld dat veel van onze gebruikers via een wetsartikel naar een commentaar en van daaruit naar toonaangevende jurisprudentie gaan dan proberen we dat te faciliteren binnen ons platform.

[Kees] En dan probeer ik ervoor te zorgen dat ook al een systeem het niet rechtstreeks zou leveren toch die resultaten bovenaan komen die de gebruiker dan heel graag wil hebben. Ook al is die zoekvraag niet helemaal geschikt om die documenten uit de stapel te halen. Bijvoorbeeld door een lijst te maken van termen die gebruikers invoeren wanneer ze op zoek zijn naar een bepaald soort documenten of om na te denken wat er moet gebeuren als iemand naar een wetsartikel zoekt of naar jurisprudentie erbij wat wil die dan bovenaan zien? Wat is het belangrijkste voor hem?


Waaraan denk je dat onze gebruikers zich het meeste ergeren bij het zoeken?

[Roel] Onze gebruikers ergeren zich vooral aan traagheid of het gebrek aan snelheid en gebrek aan snelheid en gebrek aan snelheid hebben we vaak gehoord. Maar ze ergeren zich ook vooral als ze het niet snappen als het systeem bij hun niet logisch werkt.

[Wanda] We horen dat ze zich vaak ergeren aan trage zoekmachines en resultaten die niet relevant zijn.

[Kimberly] Als we bepaalde dingen die voor de hand liggend zijn voor hun in het vakgebied als we die niet door hebben ook als de zoekmachine dat niet begrijpt.

[Karin] Dat het traag is en dat ze niet vinden wat ze zoeken.


Wat zie jij als belangrijkste ontwikkeling om de zoekbeleving van onze gebruikers te verbeteren?

[Roel] De belangrijkste ontwikkeling zie ik het bieden van nog meer snelheid, maar vooral we vooral heel goed aansluiten bij de belevingswereld van onze gebruikers.

[Wanda] Meer aandacht voor user interaction design en zoektechnologie, als dat mooi samenkomt krijg je een product dat heel fijn en snel werkt.

[Karin] Dat is toch worden ze sneller kunnen vinden wat ze zoeken.

[Kimberly] Het toevoegen van intelligentie.

[Kees] Dat er dus we toch nog iets beter als ware in het hoofd van de gebruiker kijken en zijn bedoelingen beter begrijpen en dan de zoekresultaten naar boven laten komen die daarbij horen

[Kimberly] En ook hoe we de zoekvraag interpreteren dat dat ook intelligentie bevat uit het vakgebied, zodat de zoekmachine enigszins kan denken zoals mens zou denken die die kennis heeft.


En wat zouden onze gebruikers belangrijk vinden?

[Wanda] Dat zou je aan gebruikers moeten vragen!

[Kees] Die willen met name dat ze het gevoel krijgen dat het systeem hen begrijpt en dat ze snel resultaat krijgen die echt relevant voor ze zijn.

[Kimberly] Doordat als wij heel goed de vraag begrijpen eigenlijk beter dan zij het stellen dan maken we het de gebruiker een stuk makkelijker om te vinden wat ze willen.

[Kees] Weinig rommel in de lijst resultaten dat nergens op slaat.

[Karin] Ja, wat ik zeg.. snel vinden wat ze zoeken, tijdsbesparing..

[Roel] Naast snelheid, denk ik dat ze vooral veel vertrouwen in het systeem willen hebben. En hoe ze dat krijgen.. kunnen we het beste aan de gebruiker zelf vragen.

 
Oproep:
Erger jij je ook zo aan onduidelijke zoekresultaten? En zou je het leuk om mee te denken over juridisch zoeken? Met een groepje experts gaan we in een korte workshop aan de slag om te ontdekken hoe we het zoeken voor jou als advocaat (of jurist) nog beter kunnen maken. Help jij ons mee? Dan ontvang je een bol.com kaart t.w.v. €100!